Seminar om “Material agency” med Joslin McKinney og dybwikdans

Fredag 13. oktober kl. 18:00-20:30

Seminar/forestilling

For alle som er interessert i materialitet i scenekunst og kunstnerisk arbeid med barn

Foto: Morten Berentsen

Velkommen til seminar med professor Joslin McKinney fra University of Leeds. Seminaret tar utgangspunkt i dybwikdans’ siste babyproduksjon OvO. I OvO utforsker ensemblet på hvilke måter materialitet, rom og kropper inngår i det koreografiske arbeidet.  Forestillingen OvO åpner også opp for hvordan de aller yngste publikummerne, de som stabber og går, selv kan utforske rom og materialitet i et samspill mellom små og store kropper.

Joslin McKinney har en unik bakgrunn som scenograf og forsker, og vi gleder oss til hennes foredrag om materialenes agentskap i en kunstnerisk prosess. Seminaret innledes med en visning av forestillingen OvO. Vi åpner opp for diskusjon i etterkant.

Velkommen til en spennende, gøy og interessant fredagskveld.

Joslin McKinney

is Professor of Scenography and Programme Leader for the MA in Performance Design at the University of Leeds, UK. She is the lead author of the Cambridge Introduction to Scenography (CUP 2009) and co-editor of Scenography Expanded: an Introduction to Contemporary Performance Design (Bloomsbury 2017). After working in theatre for 10 years designing sets and costumes, she completed a practice-based PhD into the communication of scenography in 2008. She has published articles and chapters on scenographic research methods, scenographic spectacle and embodied spectatorship, phenomenology, kinaesthetic empathy and material agency. In 2015 she was chair of the international jury for The Prague Quadrennial of Performance Design and Space. She was Research Officer: Awards for the Theatre and Performance Research Association (2020 -2023) and she is a member of the UK Arts and Humanities Research Council peer-review college. She is co-editor of the Performance + Design book series for Bloomsbury that reflects the recent growth of scenographic practices and the expansion from theatre/stage design to a wider notion of scenography as a spatial practice. Her current research is concerned with using scenography to understand the experience of urban space. 

Scenekunstfaglige tiltak er støttet av Kulturdirektoratet, Rogaland fylkeskommune, Stavanger kommune og RAS.